Uptime
 
 
 
 

Nyhedsarkiv

Kategorier
Vis alle
SSK-Info (8) - Udddannelse (6) - Artikler (22) - Kort nyt (11) - Sikkerhed (4) - Skibe (38) - Projekter (5) - Rejsebreve (11)

Arkiv

Fra de 7 have….

19-03-2004 af Hanne Juul Jensen

Stad Amsterdam fik mediernes opmærksomhed i New York, fordi skibets galionsfigur forestiller en kvinde, hvis ene bryst er blottet. En gruppe skolebørn skulle føres forbi skibet ved South Street Seaport på en nøje planlagt rute, således at de ikke blev konfronteret med en sådan anstødelighed. . .

Mike Burke’s Barefoot Windjammer Flying Cloud (billede) er lagt op i Trinidad. Den kan ikke mere. En gruppe entusiaster drømmer om at købe skibet og få det ud at sejle igen som skoleskib, enten i Frankrig, eller i Fransk Polynesien, hvor skibet oprindeligt kom fra. Gruppen agter at sejle skibet over Atlanten i tide til at vise den frem ved events i Brest og Douarnenez. Sweet dreams . . .

Flying Cloud i Trinidad

Nadeshda, en af de seks søstre af ”Dar Mlodziezy”-klassen, som viste sig i Europa for første gang i ca. 12 år ved at deltage i Cutty Sark Tall Ships Race, blev arresteret i Pusan, S-Korea. Skibet var på vej hjem til sin hjemhavn, Vladivostok, og sagen drejer sig som sædvanlig om penge, eller mangel på samme.

Herhjemme er klargøringen til årets sæson godt i gang. Georg Stage lagde dog hårdt ud i efteråret med at skifte hele riggen inden jul (læs om dette andet steds på siden). Diverse skibe har brugt vinteren på at skifte motorer og master mm.

Freia har fået en ny stormast hos Bent Hartvig i Rudkøbing. Snart kommer Lilla Dan til det sydfynske for ligeledes at skifte stormasten ud. Youkun, som i gennem adskillige år har gennemgået en totalrenovering, bliver for tiden rigget op – også i Rudkøbing. Elsa Margrethe har efter et langt liv givet slip på sin Hundested, erstatningen er en ny Perkins – en motor, der i øvrigt blev til overs efter byggeriet af A.P. Møllers private X-yacht.

Maja har også skiftet sin gamle maskine ud, som siden 1977 trofast har fragtet skærver, korn og meget andet. Nu er en hovedrenoveret Guascor, med spansk temperament og 442 heste lagt i. Maskinen er koblet med et gear, som i en enhed både kan reversere og omstyre. Fra Korsør er leveret et komplet og fabriksnyt skruetøj - efter sigende det mest moderne. Propellen har fire blade og er 140 cm i diameter, og som ekstra finesse kan bladene stilles sejlrette.

Årets største renovering står Carlsberg bag med et budget på 3.5 mil kroner. Bryggeriet har ladet Madonna skifte ham og meget mere ved Hvide Sande Skibs- og Baadebyggeri, hvor skibet har overvintret inden døre. Kølen er rettet ud og 280 meter planker i fribordet er skiftet, foruden de 1000 meter teakplanker, der er lagt som dæk. Et nyt kølsvin af stål er monteret og skal sørge for, at kølen ikke med årerne igen skal tage en anden facon. Om læ er der foretaget en del forbedringer under kyndig vejledning af skipper Jes. Endelig er riggen overhalet og med et nyt stel sejl, stævner Madonna mod Portugal i maj måned, for at deltage i det kommende EM i fodbold, som Carlsberg sponsor af.


Madonna uden dæk

(Foto: kaptajn Jess Pedersen)

 

Skibet indbyder i anledning af omtalte operation tidligere besætninger, kunder og venner af Madonna til reception lørdag den 1. maj kl. 14-16 ved Admiralen i Københavns havn, og her kan man selv vurdere, om der er tale om probably the best beer(ship) in the world.

Skibet indbyder i anledning af omtalte operation tidligere besætninger, kunder og venner af til reception lørdag den 1. maj kl. 14-16 ved Admiralen i Københavns havn, og her kan man selv vurdere, om der er tale om