SSK1

Nyhedsarkiv

Kategorier
Vis alle
SSK-Info (8) - Udddannelse (6) - Artikler (22) - Kort nyt (11) - Sikkerhed (4) - Skibe (38) - Projekter (5) - Rejsebreve (11)

Arkiv

Rejsebrev fra Freia

04-04-2002 af Anne-Marie Rosenmai
1. rejsebrev fra Anne-Marie til Sejlskibskontoret

Den 6. marts 2002 - En dag på Freia,

Kl. 0730 klokken ringer, der er morgenmad på dækket. Arrangeret af ankervagten fr kl. 0530 - 0730.

Solen skinner og udsigten ind mod Charlotte Amalie giver den perfekte ramme for afslutningen for Freia i Caribien. Alle mand arbejder for at gjort skib klart. Solsejl bliver pakket, olielanterne bliver stuvet, koøjerne bliver lukket, vand og diesel beholdningen bliver malt, da der skal bunkes inden afsejlingen fra St. Thomas. kl 1030 motoren bliver startet, ankeret kommer op og vi sejler ind for at få vand og diesel, inden rejsen går til Bermuda.

De sidste ting bliver provianteret, John leder efter Lises pas, for at kunne sende Hr. Blinkenberg til emigrationsmyndighederne. Passet lå så ment på "skrivebordet", så nu mangler vi bare besætningslisten. Computeren bliver tændt og efter 1 time kunne Hr. Blinkenberg drage af sted. Dog med flere kommentarer undervejs, at denne kunne han have skrevet i hånden på 10 min. Kl. 14.30 kunne vi forlade, Caribien, St. Thomas for fulde sejl, til stor glæde for krydstogtspassagererne.

John og Palle havde lagt kursen, forhørt sig om vejret og forberedt besætningen p[ at der ville komme vind med 10 sek. og bølger så snart vi kom ud i Atlanterhavet. Det holdt stik, man kunne p[ vest St. Thomas, kunne man skimte hvad der ville modes os. Det blæste og der var bølger, noget der er lidt større end i indre danske farvande. Inden der blev drejet til styrbord, blev alt gennemgået endnu engang, koøjerne blev efterspandt, ankeret op på svineryggen og alt var nu klart til 9 dage i soen, næste stop Bermuda.

Kl. 18.30 blev aftensmaden, indtaget om la og vagthold blev sat:

1. vagthold, John, Jones og Anne
2. =         Palle Blinkenberg, Cille og Anne-Marie
3. =         Daniel, Elisabeth, Jonas.

På Freia har man valgt at vagterne går således:

00.00-04.00 hundevagt, med toiletrengøring og lavning af dej.
04.00-08.00 bagning af brod og morgenmad
08.00-13.00 bakstørn og frokost
13.00-19.00 bakstørn og aftensmad
19.00-24.00 bakstørn.

3. vagthold startede.
kl.20.30 var alle andre i køjen, tidligt, hvilket man altid gør på Freia. kl. 04.00 bliver jeg purret af Jones, der er vagtskifte. Ud af køjen, masser af tøj på det er blevet koldt efter at vi er kommet ud i Atlanten, temperaturen er helt nede på 26 grader og vinden er frisk. Under kyndig vejledning fra Palle styrer han sit vagthold frem til en god og rolig vagt med en flot solopgang om styrbord. Igen morgenmad på dæk kl. 07.30, hvor der bliver ringet med klokken. kl. 08.05 til køjs for at fa et par timers søvn inden næste vagt kl. 19.00. Man har travlt på Freia.

Vi ankom til Bermuda den 13.3.2002 kl. 10.00 hvilket er det hurtigste Palle har varet med til. Det sidste stykke blev dog motoren sat til, grundet at der var stormvarsel for området. Næste morgen var den der for fuld hammer, så det var godt vi kom i havn. Vi ligger i St. Georgtown, hvor der næsten ingen turister er, idet her er det vinter, vi går dog med kort bukser og ingen trøjer på, vi har det dejligt varmt. Har varet i Hamilton, en by der ligger pludselig på Bermuda, meget engelsk. Varet i akvarium, Zoo, det var godt nok flot og dejligt, set drypstenhuller og varet på parfumeri. Nu er man ved at gøre klar til at stikke over til Azorerne, en tur på mindst 14 dage, og igen har Palle lovet at vi vil komme til at se sol, regn, blæst og bølger. Hvilket o vi ankommer til ved vi ikke endnu.