SSK1
 
 
 
 

Nyhedsarkiv

Kategorier
Vis alle
SSK-Info (8) - Udddannelse (6) - Artikler (22) - Kort nyt (11) - Sikkerhed (4) - Skibe (38) - Projekter (5) - Rejsebreve (11)

Arkiv

Andet rejsebrev fra Ulrich

21-03-2005 af Ulrich Skovbo

Vedligeholdsperioder...

Det er lidt med blandede foelelser at man gaar ind i en vedligeholdsperiode. Det er her at man har chancen for at arbejde med de lidt tungere ting i riggen, hovedmaskinen kan overhales og alle de projekter man ikke har tid til under sejlads kan man endelig faa set til. Laererigt er det helt sikkert. Der er dog ingen springende delfiner under boven og en solopgang ud over vaerftet er bare ikke helt det samme som til soes. Godt og skidt.

Har tilbragt de sidste 6 uger ved Sulphur Point i Tauranga med vedligehold og bedding. Det tog dog lidt tid at komme paa land da den fisker vi ventede paa skulle komme tilbage i vandet ikke ville betale. Det klarede vaerftejer meget kontant ved at beholde ham paa land, hvilket betoed vi blev en uges tid forsinket. Det betoed dog ikke at der ikke var noget at lave ombord. Der floej fire skibstoemrere ind fra australien og de gik straks igang med at flaa planker og daek fra hinanden paa bagbord poopdaek.

Da Soren Larsen forlod New Zealand sidste aar for at sejle til Paaskeoeen blev de indhentet af cycklonen Ivey. Med tredje reb i storen, store stagsejl og nyere for topmast stagsejl sat red de uvejret af. Dog ikke uden skader da en stoerre skaev boelge vaeltede over poopdaekket. Gelaenderet hvor de ekstra braendoiletoender var surret blev skadet og et par loenningstoetter knaekkede i daekshoejde. Skaderne blev senere midlertidigt forbedret og har saa vaeret oeverst paa listen i aar. Og mens der er blevet arbejdet paa hoejtryk paa poopdaekket er der ikke blevet arbejdet mindre haardtfra for til agter. Masser af lakarbejde, toiletterne kom i land (lortetjans), reserveankre blev sandblaest og epoxymalet, generator blev overhalet + elektriciteten for ikke at forglemme alphaen som vores alphamester Eddie har toptunet. jagerbommen kom i land da en svejsning var knaekket under Ivey og underraaen kom i land...og op igen med spritny undermaers.

Idag paamoenstrede vores voyage crew, alle blev praesenteret og imorgen bliver de sat i sving med at goere soeklar, sikkerheden skal gennemgaaes og kaptajn Jim giver en lektion i navigation. Udover det skal den sidste del af riggen strammes op og gaflen skal paa plads og storen slaas under, men saa er vi ogsaa ved at vaere der. Onsdag morgen stikker vi oestpaa og efter 3500 - 4000 soemil skulle vi gerne naa Paaskeoeen. Plus minus et par soemil...

Ulrich