SSK1
 
 
 
 

Nyhedsarkiv

Kategorier
Vis alle
SSK-Info (8) - Udddannelse (6) - Artikler (22) - Kort nyt (11) - Sikkerhed (4) - Skibe (38) - Projekter (5) - Rejsebreve (11)

Arkiv

Unge søfolk skal profilere erhvervet

12-02-2008 af Niels Toftegaard

Med søfolk i land

 

Søfarten mangler folk. Derfor er fire unge studerende fra hver deres gren af branchen taget på uddannelseskaravane for at fortælle om en karriere i Det Blå Danmark

 

Af Niels Toftegaard

 

Morten Østerli og Daniel Rafn er i fuld sving med at pakke plancher og brochurer ud af papkasserne.
De sorte plancher fortæller med farvestrålende skrift om maskinmesteruddannelsen. En jordklode og en paraply skal signalere et internationalt erhverv med mange muligheder. IT, maskinteknologi, miljøkonsulent står der neden under paraplyen.
De er begge to studerende på Århus Maskinmesterskole, men i dag er de taget med Uddannelseskaravanen for at fortælle om deres studie til eleverne på Randers Tekniske Skole.
Lige overfor dem står Karen Nissen Palm og Jonas Teisner. Hun har en lyseblå kedeldragt på, med to guldstriber på skulderne og en hvid stjerne på brystet. Jonas Teisner er derimod klædt i nålestribet habit, slips og skjorte. Begge repræsenterer de Mærsk, men til vands og til lands. Karen Nissen Palm er skibsofficer og sejler containerskibe, mens Jonas Teisner er shippingelev og sidder i Mærsk-bygningen ved Amaliehaven i København.

 

Lige landet fra Cape Town
Fælles for dem alle fire er lysten til at fortælle om deres uddannelse og erhverv.
”Jeg synes jo selv, at det er vildt spændende og sjovt at fortælle om det, jeg laver,” siger 23-årige Morten Østli fra maskinmesterskolen.
Samtidig er de alle godt klar over, at behovet for flere uddannede indenfor søfartsuddannelserne er stort.
”I og med der kommer mere fokus, er der sikkert kommet flere ansøgere, men det er stadigvæk ikke nok,” siger 25-årige Karen Nissen Palm.
For en uge siden afmønstrede hun containerskibet Lars Mærsk i Cape Town, og to dage efter stødte hun til Uddannelseskaravanen. I sommers kørte hun ligeledes med og fortalte om skibsofficersuddannelsen.
”Har du overvejet at blive maskinmester?” spørger Morten Østli en af de forbipasserende. Der er ved at blive fyldt op af elever fra skolen.

 

Sikret et job
På Maskinmesterskolen i Århus snakker de også om manglen på arbejdskraft i det maritime.
”Men underviserne vender det jo så til vores fordel, og siger, at vi så er sikret job, når vi er færdiguddannede,” siger Morten Østli.
”Jeg håber, jeg har fået drejet nogle fra politimand og lokomotivfører over på maskinmester,” supplerer Daniel Rafn.
Da Morten Østli sejlede køleskibe for J. Lauritzen var der en russisk og en polsk styrmand ombord.
”De har altså en anden måde at gøre tingene på, og får helt klart ikke ligeså meget uddannelse som os,” siger han.

 

Ikke kun til vands
Et arbejde indenfor Det Blå Danmark foregår ikke kun på søen. Langtfra, fortæller Daniel Rafn. Kun cirka en fjerdedel af alle maskinmestre får job på skibe, resten arbejder på værfter, som skibsinspektører, eller går over i en hel anden branche end den maritime. Hverken de to maskinmesterstuderende eller Karen Nissen Palm kunne forestille sig at sejle resten af livet.
”På et eller andet tidspunkt går jeg nok land. Der er  der masser af gode stillinger,” siger hun.
En af de, som aldrig kommer ud på at skib, er Jonas Teisner. Han er shipping-elev, og repræsenterer den landbaserede del af den maritime branche. På kontorer over hele verden sidder folk som ham, og koordinere fragten af de mange milliarder tons gods, skibene hver dag sejler havene tynde med.
Det tynder efterhånden ud med elever, og nu står de tre sømænd og udveksler erfaringer og historier fra de syv have.
De bliver dog hurtigt afbrudt, for karavanen skal videre. De får hurtigt pakket standene og grejet sammen, og læsset lastvognene. Om en time skal de fortælle elever fra Århus Tekniske Skole i Højbjerg om livet i Det Blå Danmark.