SSK1
 
 
 
 

Nyhedsarkiv

Kategorier
Vis alle
SSK-Info (8) - Udddannelse (6) - Artikler (22) - Kort nyt (11) - Sikkerhed (4) - Skibe (38) - Projekter (5) - Rejsebreve (11)

Arkiv

Sejltræning - udkast fra STI-arbejdsgruppen

24-10-2005 af Hanne Juul Jensen

Som det fremgik af SEJLSKIBSKONTORETS seminar 2005 (læs referat i nyhedsarkivet) – har Sail Training International etableret en gruppe i Class A Forum, som skal se på, hvordan man kan afgrænse definitionen på et skoleskib overfor et passagerskib. Problemstillingen er blevet tydeligere efter implementeringen af ISPS, der under de senere kapsejladser - arrangeret af STI, har givet problemer i forhold til registreringen af de forskellige deltagende fartøjer.


Arbejdsgruppen har som udgangspunkt konsensus til at gå videre med et ønske om at få IMO-status som skoleskib/'training ship'. En registrering som skoleskib vil implicit medføre et krav til at indføre en struktureret, kvalitetsstyret træning om bord.
Gruppen i Class A Forum er kommet med et foreløbigt udkast til at definere et skoleskib – ref. til ”Code of Safety for Special Purpose Ships” (resolution A.534).
  • Ved skoleskib skal forstås et skib, som stiller med et sejltræningsprogram.
  • Sejltræningsprogram/’Training programme’ means a defined course of instruction and practical experience related to and depending on the operation of the vessel and the sea.
  • Elever/’Trainees’ means individuals who are on board a training ship for the sole purpose of taking part in a training programme. Trainees shall be considered ‘special personnel’, and shall not have any employment contract or employment relationship or receive any remuneration for their activities on board. Trainees shall not be considered to be seamen or seafarers, but nevertheless shall participate in the operation of the vessel to the best of their ability.
  • Skoleskib/training ship erstatter ”ships for training marine personnel” i koden.



Udkastet vil blive præsenteret på STI’s møde i La Coruna den 18. november i år. Lande som Norge, USA, UK og Dominica har allerede vist interesse for at få implementeret disse definitioner. Sjøfartsdirektoratet i Norge ventes at præsentere udkastet i IMO.

 

Herhjemme vil det være interessant at vide om et sådant udkast bliver imødekommet af de danske sejlskibe?? Som bekendt kan disse definitioner få betydning for et dansk sejlskib, som ønsker at sejle til et andet land - og som ikke uden videre kan leve op til passagerskibsreglerne.

 

Det ville måske være en ide at gå i dialog med Søfartsstyrelsen i den slags spørgsmål – således at Søfartsstyrelsen kender til branchens problemstillinger, før de eventuelt præsenteres som resolutionsændringer i IMO-regi. mail@sejlskibskontoret.dk